понеделник, 14 юли 2014 г.

Европейската ИКТ политика

Считано от 2015-та година PISA ще изпитва уменията за работа с информация, интернет и уменията за съвместно справяне със проблеми. Как обаче да организираме учебните часове, за да преподаваме и оценяваме тези умения?

Важно е да разберем, че връзката между преподаване, учене и оценяване предполага систематичен подход. Тя не се ограничава единствено до тестове или сложни игри и задачи. Връзката между преподаването, ученето и оценяването се основава на идеята, че трябва да вземем предвид влиянието на новите технологии върху ежедневието, ученето и работата в едно информационно общество. В този пост ще разгледаме част от последния доклад на Европейската комисия за ИКТ в образованието, за да изложим една от причините за занижено използване на ИКТ.
За съжаление пред ефективното използване на ИКТ в образованието все още стоят някои препядствия. Най-голямата пречка е липсата на интерактивни дъски и лаптопи. ЕК предлага политиките на локално ниво да се съсредоточат върху осигурявнето на нужната технология, която е нужна този вид образование. Съпровождаща политика поради същите съображения би следвало да бъде засиленото участие на педагогическите кадри в обучения свързани с използването на ИКТ.

Подобни обучения рядко са задължителни. В Европа само около 25-30% от учениците са обучавани от учители, за които ИКТ обучението е задължително.1 Оказва се, че макар да са запознати с ИКТ учителите ги използват най-вече за пордоговка на преподаването си. Много малък процент от учителите в Европа използват ИКТ по време на час, за да работят с учениците си, а още по-малко от тях обсъждат с родителите начинът, по който децата им следва да използват ИКТ за учебни цели и вкъщи за допълнителна самостоятелна подготовка.

Цифрови ресурси като софтуер за упражнения, онлайн тестове и инструменти за събиране на данни, компютърни симулации и т.н. все още рядко се използват от учениците по време на час. Учениците по-често използват подобни ресурси у дома на собствени начала, вместо в класната стая. Това откритие подчертава, че неформалното учене е застъпено извън училище и че предизвиква спонтанен интерес у учениците.

Предложения за политики

- Въвеждането на дейности обвързвани с ИКТ по време на час трябва да бъде приоритет, за да се застъпи повече цифровата компетентност на учениците.
- Политики в подкрепа на количественото и качественото повишаване на професионалното развитие за учителите е вероятно най-ефективният начин да се подобри информационната грамотност на учениците.
- Отделяне на повече внимание към създаването и разпространяването на висококачествени цифрови образователни ресурси с цел завишаване на използваемостта им от страна на учители и ученици по време на час.
- Училищата да подкрепят ИКТ политиките организирайки развитието на педагогическите кадри на местно ниво.
- Приоритизиране, когато е възможно, на съвместни вътрешноучилищни обучения, вместо въшни програми. 
- Подкрепа на онлайн учителски учебни общности; преразпределяне на време за учителите с цел сътрудничесто и рефлексия върху добри практики в използването на ИКТ, уроци, тестове, провеждане на дискусии и прилагане на ИКТ с оглед на въвеждането им в масовата преподавателска практика. 
- На европейско ниво следва да се определят рамките и условията за обмен на най-добрите подходи и да се спонсорират изследвания на новите преподавателски модели и тяхната ефективна употреба. 
- Да се определят инструменти за измерването на приемствеността на дейности включващи ИКТ и учителската и ученическата информационна грамотност.


_________________
1. Макар неформалните възможности за професионално развитие на учителите да не са толкова разпространени в България, съществуват готови онлайн курсове, които са отворени за превод и безплатно разпространение. Става въпрос за 90 курса в Coursera на тема образование и професионално развитие към които се предлагат и сертификати за завършването им.

неделя, 13 юли 2014 г.

Съвременни образователни информационни технологии (Khan Academy)

Ако някой си мисли, че в 21-ви век хората ще се образоват без интернет, не залъгвам само себе си- залъгва вече няколко поколения, които не биват образовани с акцент върху информационната грамотност. Грамотност, от която чисто и просто зависи, дали ще си намерите работа в прихождащата икономика на знанието. 1

От друга страна, новите поколения така или иначе не се разделят с интернет. На тях ще им липсва обаче възпитаването за една учебна култура, която се изразява в различна нагласа към обработването на информация, общуването и съвместното справяне с проблеми. (Collaborative Problem Solving)

Въпреки всичко, в интернет съществуват свободни виртуални среди, които целят да подобрят учебната организация в традиционния модел на образование. Една такава среда е платформата на Khan Academy и е напълно безплатна и то без реклами.


Тази среда е съвкупност от микро лекции, учебна социална мрежа, софтуер за управление на класната стая и упражнения за оценка на индивидуалните умения на ученика. Изнасянето на част от педагогическата намеса в дигитална среда добавя нови функционалности към обучителния процес и видоизменя взаимоотношенията ученик-учител. 

На първо време, използването на виртуална среда за образование позволява нови възможности за диалог между учащите, техните родители и учителите. Освен, че известна част от комуникация се случва извън класната стая, Нужната за всички страни информация е представена под формата на графики и статистики. 

За ученикът това означава, че може в реално време да следи развитието си, да вижда конкретните си пропуски и това, как да ги попълни. Ученикът разполага с „образователен профил“, който следи нивото на развитието му, измервайки множество индикатори, които софтуерът е способен да извлече от потребителската история на ученика. 

Така както Google помага на човек да търси в интернет на базата на историята на търсенията си и предпочитанията си, така Khan Academy използва информацията от упражненията и микролекциите, за да напътства ученика и да напасва образованието на неговите индивидуални нужди. 

Родителите и учителите също имат достъп до непрекъснато актуализиращата се информация за ученика. Използването на подобна платформа дава и много повече свобода на ученика, като насърчава самостоятелната работа, докато по време на занятията в класната стая на учителя му се освобождава време за работа върху критическото мислене на учениците и развиването на soft умения. Khan Academy в никакъв случай не замества учителя, а единствено прави работата му по-ценна и ефективна. 

Използването на организационните инструменти на Khan Academy позволява на учителя да контролира учебния процес във виртуалната среда и да не губи поглед над развитието на всяко дете. Информацията за напредъка на всеки ученик се обобщава в статистики за целия клас и така лесно се определят групи от деца, които са готови да продължат с материала и такива, които би следвало да затвърдят или да попълнят знанията си. 

По своята същност обаче Khan Academy не представлява единствено платформа за дистанционно образование. Тя е насочена към традиционната класна стая и цели единствено да я направи по-ефективна. От една страна, Khan Academy е силно игрифицирана платформа и значително засилва мотивацията за учене, както и не подлага на напрежение ученикът, защото му позволява да учи със собственото си темпо.

В една подобна виртуална среда се изменя ролята на обучавания и на обучаващия. В Khan Academy двете страни са равнопоставени и взаимодействието им не се съсредоточава единствено върху предаването на знания. Учителят се превръща в консултант, който насочва ученика в необозримия свят на информацията и в помощник, който да го мотивира да учи самостоятелно и съветник, който да помага на ученика той сам да си поставя високи цели и свободно да избира пътя си в учебната среда. Използвайки виртуална платформа, за да изнесе част от ученето извън училище, учителят успява да възприеме и възпитателна роля като отделя повече време за изграждане на личностни качества у учиниците.

В този смисъл, "дидактическият материал, а не учителя като такъв, е основен източник за предаване на знания". Използването на дигитални технологии позволява също така да се направи учебното съдържание по-гъвкаво и учебните програми да се управляват по-лесно. Използвайки единен сървър, добавянето на нови уроци или нов материал става моментално и същевременно е предпоставка за запазване на многообразието от подходи, от които учителят, учениците и родителите биха могли да си изберат най-подходящите за тях самите. В Khan Academy може да се направи лична учебна програма за всеки ученик.

Ако трябва да обобщим, съвременните образователни информационни технологии позволяват повече достъпност, гъвкавост и удобство. За платформата на Khan Academy нито е нужно мощно или специално устройство, нито допълнителен софтуер. За населени места без достъп до интернет Khan Academy може да се инсталира направо на компютър и да се синхронизира с базата данни чрез всякаква преносна памет. 

Khan Academy спестява изключително много пари за образование, защото всичките матриали се разпространяват безплатно и свободно и се превеждат на над 200 езика. Самата концепция, че образователни ресурси, които се правят от педагогически колектив от над 40 учителя, от група дизайнери и партньори като Google, Bank of America, NASA, MIT и Stanford , могат с едно превеждане да се разпространяват навсякъде е впечатляваща. Голяма част от Khan Academy вече е преведена и на български език. 

__________________
1. Световните икономики все повече зависят от знанието и информацията. Знанието в момента е сред основните двигатели на продуктивността и икономическия разтеж, което води до новия акцент върху ролята на информационната грамотност, която е грамотността да разбираш, кои процеси се нуждаят от каква информация, както и способността да идентифицираш, намираш и създаваш нужната информация. Понятието за "икономики основани върху знанието" произлиза от убеждението, че икономиките навлизат в нов етап на развитието си, в който тези опитности ще са задължителни за всички хора.